onsdag 14 juli 2010

Blåbärsmarmelad med vanilj och whiskey


Jag ville egentligen hellre göra marmelad än sylt av mina blåbär, och dessutom helst inte misslyckas med alla blåbär, på grund av eventuell pektinbrist i de mogna bären. Så efter lite googlande fastnade jag för ett recept på marmelad med syltsocker hos Söta Saker. Fast riktigt så enkelt kunde jag inte göra det. jag gjorde en omgång precis enligt receptet, för att tilltala barnen i familjen. Men sedan gjorde jag en sats till där jag bytte ut vattnet mot whiskey.


Härliga färger när blåbären börjar färga sockret...


Min favoritwhiskey för matlagning och bakning om jag inte vill ha nån röksmak är Tullamore Dew. Jag började med att ha i en matsked, men efter att ha smakat av och knappt känt nån smak hällde jag i en matsked till.


Blåbärsmarmelad med vanilj och whiskey

3 dl blåbär
2 dl syltsocker
2 msk whiskey
2 tsk vaniljsocker

1. Häll ihop allt i en kastrull och koka upp under omrörning.

2. Koka på medelvärme i 10-15 minuter. Gör syltprov på en kall tallrik för att se om det stelnar eller måste koka lite till.

3. Häll upp på nysteriliserade burkar.


Tillägg efter ordentlig avsmakning:
Det märks knappt att det är whisky i. Vill man ha en tydlig whiskysmak bör man nog ta minst dubbla mängden whisky. Det ska jag testa nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar