onsdag 14 juli 2010

Blåbärssylt, dag 1


Stugan vi brukar åka till på semestern ligger inbäddad bland blåbärsris. Därför verkade det logiskt att plocka lite blåbär. Tyvärr är det tråkigt att plocka, och i år var inget jättebra blåbärsår, men en liter fick vi ihop i alla fall. Jag läste på lite om blåbärssylt när jag kom hem och bestämde mig för att göra riktig blåbärssylt på 250 gram blåbär. Tyvärr är blåbär tydligen lite svåra. Inte så mycket pektin och om de dessutom är övermogna är det ännu mindre pektin. Dessa var på gränsen till övermogna, så vi får väl se hur det går. Jag började i alla fall enligt modellen från Hedhs bok, fast omskalat.


Jag kokade upp blåbär, socker, citron och vatten i en kastrull...


Jag lät det sjuda en kort stund, och sedan tog jag av kastrullen från plattan och hällde upp i en bunke.


Den här bunken står nu i kylen och väntar på att jag ska greja vidare med innehållet imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar