lördag 10 juli 2010

Vit vinbärsgelé med jalapeño


Idag har jag ägnat en av årets varmaste dagar åt att koka vit vinbärsgelé med jalapeño. Jag kokade på 580 gram rensade vita vinbär. Först kokade jag bären och vattnet så bären kokade sönder. Sedan silade jag detta i en saftsil i ca 45 minuter. Därefter kramade jag ur det sista ur saftsilen.



Under tiden skickade jag ut min medarbetare att plocka röda vinbär. Dessa ska jag göra något av en annan dag.


Sedan mätte jag upp hur mycket socker jag behövde. Det ska vara 9 deciliter socker per liter saft, och jag hade rätt exakt en liter saft, så 9 deciliter socker blev det. I med saft och socker i den diskade grytan, och i med termometer. Fram med vattenskål och pensel. Nu ska det koka till 107-108 grader, och det tar tid... När det kokat upp hade jag även i en halv jalapeño, rensad och skivad i smala skivor.


Nånstans runt 105 grader när pektinet bildas började koket ändra färg och konstigt nog bli rödaktigt... Jag gillar att skumma av mina kok med hjälp av en pensel och en skål vatten. Mycket smidigare än att hålla på med hålslev. Pensla kallvatten runt kanterna och lyfta upp så mycket skum som möjligt...


Vid 108 grader gjorde jag ett geléprov genom att hälla lite saft på ett kallt kaffefat. Efter några sekunder stelnade dropparna, och jag var nöjd. Tog en droppe på fingret för att smaka och den smakade gott och hade väldigt geléig konsistens. Toppen! Hällde upp på nysteriliserade (och nyinköpta) burkar. Två halvlitersburkar blev det, och alldeles röd hade den blivit. Hur gick det till!?


Vit vinbärsgelé med jalapeño

580 g rensade vita vinbär
9 dl vatten
9 dl socker per liter avrunnen saft (i mitt fall just 9 dl)
½ skivad jalapeño

1. Koka bär och vatten så bären går sönder. Häll av i saftsil och låt stå ca 45 minuter. Krama ur så mycket saft som möjligt.

2. Räkna ut rätt mängd socker och koka upp socker och saft i en ren kastrull. Ha i jalapeñon. Koka till 107-108 grader och skumma av under tiden. Gör ett geléprov.

3. Häll upp på nysteriliserade burkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar