torsdag 15 juli 2010

Blåbärssylt, dag 2


Idag var det dags att fortsätta med blåbärssylten. Först skulle bären silas ifrån vätskan. Kändes svårt. Allt var mest ett tjockt klet.


Men efter ett tag hade faktiskt en hel del vätska silat sig ner, och det kändes som att det var dags att börja koka.


I med termometern och på med plattan. Redo med kallvatten och pensel för att skumma av och pensla kanterna för att få bort sockerkristaller.


Först skulle koket utan bär upp i ca 114 grader. Det gick rätt sakta. Jag gjorde en så liten sats att det var svårt att hålla nere termometern ordentligt och mäta rätt. Vid 113 grader gjorde jag mig redo att hälla ner bären och vid 114 började jag hälla. Innan jag skrapat ur klart var termometern uppe i 121! Hoppsan. Men jag tror den mest fick spel. Efter lite omrörning sjönk temperaturen som väntat till ca 90 grader. Nu var det dags att koka upp igen, till ca 107 grader denna gång. Inga konstigheter, men mycket pensling av kanterna. Sockerkristaller i mängder!


Uppe i 107 grader och av med koket från plattan och fram med den varma nysteriliserade burken. Direkt ner med sylten och på med locket. Jag börjar inse att jag borde skaffa fler små burkar eftersom jag ännu provar mig fram mycket med små satser. Det blir trångt i kylen med alla stora men halvfulla burkar...

Nu är det bara att hoppas att sylten blev lagom seg och lagom god. Blåbärsmarmeladen med whisky är avsmakad och den blev jättegod, men ingen märkbar whiskysmak. Man bör förmodligen ha i ännu mer om det ska sätta smak ordentligt.

Blåbärssylt (ett nedskalat recept för den med inte så mycket bär)

250 gram blåbär, rensade och skjölda
200 gram socker
1/4 citron, pressad
87,5 dl vatten

Dag 1
1. Koka ihop allt.
2. Häll i en bunke och sätt under plast i kylen till nästa dag.

Dag 2
1. Sila av bären ner i syltkastrullen.
2. Koka saften under omrörning till 114 grader. Pensla kanterna med kallvatten och lyft bort allt skum som bildas.
3. Tillsätt blåbären och koka upp igen. Fortsätt pensla och ta bort skum.
4. Vid 107 grader är det klart! Häll upp i en varm nysteriliserad burk!


(Förenklat och nedskalat från Jan Hedhs bok Sylt och marmelad)


Tillägg efter ordentlig avsmakning:
För trögflytande! Vet inte om det beror på nedskalningen eller på att det blev ltie för varmt. Men sylten blev seg och tjock. Men ändå god.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar