söndag 11 juli 2010

Jordgubbs-lime-sylt


Jag ska blogga ikapp mina redan gjorda sylter och marmelader, så sakteliga. Den 3:e juli gjorde jag den här jordgubbs-lime-sylten. Fantastiskt god till pannkaka!

Jag använde 500 gram jordgubbar och 250 gram syltsocker. Skal och saft från en limefrukt. Jag halvföljde ett recept där man först skulle koka limeskalet mjukt, men mitt limeskal var pulvriserat så jag vet inte riktigt om det steget tillförde något. Jag skulle inte tro det, så nästa gång kommer jag inte göra så. Jag tror mer på att bara blanda allt i en kastrull och koka upp. Jag kokade nog upp lite för fort för när det väl kokade var bären fortfarande hårda, så jag fick koka rätt länge. Hade inte termometer eftersom jag körde på syltsocker och det inte är lika viktigt då, utan kokade tills bären var nog mjuka och krossade. Det gjorde tyvärr att väldigt mycket vatten kokade bort, så sylten blev väldigt seg och geléig. Men god! Den här kommer jag göra fler gånger, men då sjuda bären mjuka utan att koka bort riktigt så mycket vatten, och strunta i uppkoket av lime och kanske köra på vanligt socker och istället invänta 105-106 grader nånting för att kunna kontrollera konsistensen lite bättre.

Det blev bara en halv burk! Snålt! Men receptet borde vara skalbart, och nästa gång blir det nog på köpegubbar för vår lilla odling räcker inte till så stora skördar.


Jordgubbs-lime-sylt

500 gram rensade jordgubbar
250 gram syltsocker
1 lime, skalet och saften

1. Häll ihop allting i en kastrull

2. Koka upp långsamt så bären hinner mosa till sig lagom mycket innan det kokar vilt.

3. Koka vilt några minuter. Häll på nysteriliserade burkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar